Jezera natuurpark r.v. 10 - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Jezera natuurpark r.v. 10 - Reisverslag uit Jezera, Kroatië van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Jezera natuurpark r.v. 10

Door: Magda en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

25 Mei 2017 | Kroatië, Jezera

Circuitum Hadriatico 24 mei verslag 10
Vandaag is het alweer 24 mei. Het einde van de reis nadert. Op 27 mei hebben we ons slotdiner in Salzburg en op zondag 28 mei willen we in één ruk door naar huis rijden. Het kan nog veranderen, maar dat ‘in een ruk naar huis’ is het plan. We hebben nog een paar dagen te gaan….. Op deze 24e rijden we vanuit het charmante stadje Zadar het binnenland in. We gaan naar het natuurpark Plitvice Jezera. Ons hotel heet Jezero en ligt aan één van de ingangen van het park. De route is eenvoudig te rijden, er zijn niet veel bijzonderheden onderweg te zien. Behalve veel natuurschoon, wat aardige dorpjes en een groot pand op een strategische plaats vol met kogelgaten. In één van de dorpjes staan wat struisvogels en draait er gezellig een groot spit rond! Eten ze daar vanavond struis? Al vroeg komen we in ons ‘oostblok’ hotel aan. Helaas zijn de kamers nog niet op orde. Jaap en ik gaan in het dorpje Jezera picknicken. We hadden bij Split een Lidle gezien, hebben wat brood e.d. ingeslagen en dat komt nu goed van pas. Met name de aardbeien zijn heerlijk. Jezera is hèt centrum in een skigebied. We proberen een wandeling te maken, maar de kaart die we net gekocht hebben, geeft meer wandelingen aan dan er in werkelijkheid zijn. Mogelijk is het een kaart die ’s winters gebruikt wordt en langlaufpaden weergeeft….?
Het natuurpark heeft heel wat te bieden: geweldige watervallen, prachtige wandelingen, een tochtje met een panoramabus en je kunt een boottochtje doen in de buurt van de watervallen. Volgens ons reisgidsje zijn in dit park opnames gemaakt voor films van Winnetou!!! Ken je klassieken! Jaap en ik doen het verder rustig aan. We willen deze dag gebruiken om even bij te tanken. Morgen gaan we het park in. Helaas is de temperatuur zo’n 10 graden Celsius gezakt. We moeten weer vesten pakken en ik denk zelfs een regenjasje.
Circuitum Hadriatico 25 mei vervolg verslag 10
Deze dag staat in het teken van ‘de natuur’. We logeren per ten slotte in het 29.462 ha grote Nationaal Park Plivicka Jezera. Het is een bosgebied met heel veel water zoals daar zijn meren, stroompjes, watervallen, vijvers, stroomversnellingen enz. enz. Door tufsteen zijn natuurlijke walletjes gevormd waardoor het water van het ene gebied naar het andere stroomt. Prachtig!! We zijn maar vroeg opgestaan want de Aziaten komen met busladingen en willen ook alles zien wat wij mooi vinden. Dat doen ze in grote groepen met gids.
We gaan eerst met een bootje naar het grote meer, het bovenste meer, en lopen vervolgens over een bergkam naar de grote watervallen. Tussen de bomen en de aarde zien we scherp uitstekende witte rotsen. Die steensoort moet travertijn zijn, dat zeggen de boekjes. Travertijn komt over als wit marmer. Rond het middaguur gaan we even terug naar het hotel en doen een hapje en een napje. Dan staat het tweede deel van het gebied op het programma. We pakken een busje en lopen terug over een route van vlonders door één van de mooiste watergebieden van Europa. Het water is turqoois, soms groen en soms kobalt blauw. We zien heel veel groen van de bomen, prachtige planten vooral veel water. Er zijn zo’n 100 watervallen en we hebben ze allemaal gezien!
Na deze prachtige wandelingen drinken we met een groepje Volvorijders nog even een drankje. Leuk om even na te praten en ervaringen te delen. We hebben vandaag 10.5 km en 35 verdiepingen gelopen, meldt onze gezondheidsapp. En dat voor twee bejaarden! Haha.