laatste reisverslag (3e) Sydney - Reisverslag uit Klarenbeek, Nederland van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu laatste reisverslag (3e) Sydney - Reisverslag uit Klarenbeek, Nederland van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

laatste reisverslag (3e) Sydney

Door: Magda

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

16 December 2016 | Nederland, Klarenbeek

De weersberichten voor 13 en 14 december zijn extreem hoog. Dinsdag 13 december is het ongeveer 37 graden Celsius en woensdag de 14e is het zelfs 40 graden. Dinsdag besluiten we om toch maar niet naar het strand te gaan maar de koelte op te zoeken. We gaan naar het Australian Museum (airco) en The Mint met de bus. De bussen hebben allemaal airco, vrij aangenaam bij deze hoge temperaturen. We rijden door een, voor ons, nieuwe wijk: Woolloomooloo! (Hoe spreek je dit uit?) In het Australian Museum zien we de achtergrond van de Aboriginals. Hun verhaal is vergelijkbaar met de Maori’s, echter de Aboriginals hebben het minder goed aangepakt, lijkt me. Ze krijgen momenteel een uitkering en maken verder weinig van hun leven. Hun boten en andere cultuuruitingen zijn niet zo verfijnd als die van de Maori’s. We zien veel Aboriginal kunst in de musea en galeries, waar flinke prijzen voor worden gevraagd! Dat geld wordt door de blanken verdiend. We zien tot mijn verbazing nauwelijks Aboriginals op straat: In ons hotel komen een vrouw en twee mannen elke dag bij de receptie een uurtje op de bank zitten. Vreemd. Ze zien er stug en stuurs uit en nodigen niet uit tot een praatje. Oh ja bij de haven treedt regelmatig een groepje Aboriginals op met een gettoblaster en didgeridoo. De gettoblaster overheerst. Dat is het wel zo’n beetje. In het Australian Museum zien we ook ‘dieren van Australië’, waaronder opgezette vleermuizen. Elke avond fladderen tientallen vleermuizen ons om de oren en maken veel kabaal. Waar komen ze vandaan? Natuurlijk zijn er ook de koala en de kangoeroes. We moeten het met opgezette exemplaren doen. De afdeling dinosauriërs is geweldig. Groots!!
In elk park en vlak daarbij zien we veel ibissen: de vuilnisbakken van de stad! Als het aan hen ligt pikken ze zo een vorkje mee van je bord. Een andere brutale vogel is de Myna, zie foto. Die loopt gewoon de restaurants in voor een versnapering. Bij de St Mary’s Cathedral zien we de eerste kerststal. Wel zijn er overal kerstbomen en allerhande kerstversieringen zoals op de bussen en brandweerwagens, hier is dus een enkele stal.
Woensdag, de laatste ochtend! We gaan naar ons vertrouwde ontbijt restaurantje voor de laatste keer…! Het afscheid nemen is begonnen! We kunnen nog 1 keer met de bus, de laatste dollars worden opgemaakt en dan rond 13.00u vertrekken we met de Royal Limousine naar het vliegveld!! Haha. Het is bloedheet. We besluiten ons op de verschillende vliegvelden geleidelijk aan wat warmer te kleden op het toilet! Maarten Keuning is zo aardig ons op Schiphol op te halen. Hij zal een Volvo omhoog houden in de aankomsthal!! Haha. We komen eraan Nederland!!!
Sterker nog; wij zijn er inmiddels. En Ja hoor, daar stond Maarten met ons Volvo Kiwi logo omhoog.
Hij bracht ons door de kou en de mist veilig naar Klarenbeek, waar ons huis nog stond. Intact, veel bladeren en overal 10 graden!! Brrrrrrrrrrrrrrr even wennen. Wij kijken terug op een geweldige tijd in Nieuw Zeeland en Sydney, fantastisch!!\reisgroeten Magda en Jaap

• 16 December 2016 - 09:48

John❤Anneke:

Lieve Magda en Jaap,
    Wat een prachtig reisverslag hebben jullie steeds gegeven! We hebben ervan genoten!
    Het zal wel weer even wennen zijn hier met al dat vocht bŕrrr.
    Wij hebben hetzelfde, inmiddels in NL. Was toch nog 15 gr iedere dag.
    We zien jullie misschien nog niet alle verhalen ,vertellen in het reisverslag tegemoet.
    Groetjes, John❤Anneke

• 16 December 2016 - 12:53

Janneke:

Beste Jaap en Magda

Wat mooi dat jullie na zo'n prachtige reis ook nog zo van Sydney en de heerlijke Australische temperaturen hebben kunnen genieten! Ook ik heb genoten van jullie reisverslagen. Zo leuk geschreven en zo leuk om te lezen! Nu maar voorbereiden op een gezellige Hollandse Kerst. Een van de (weinige) dingen die ik hier in Australië mis, want Kerst in Australië is niet zoals Kerst in het knusse Nederland.

Groeten en tot ziens!
    Janneke

PS Woolloomooloo spreek je uit als :Woeloemoeloe, met de klemtoon op de laatste oe.

• 16 December 2016 - 21:10

Peter Van Eijk:

Mooie reisverslagen !

• 17 December 2016 - 11:49

Hans En Majohrie:

Wat een prachtig avontuur was dit weer. We hebben genoten van jullie verslagen en willen graag een keer "live" verslag horen.
    Fijne feestdagen en tot volgend jaar,
    Hans en Majohrie

• 17 December 2016 - 15:48

Carla:

Jaap en Magda,

Bedankt voor het meenemen tijdens jullie reis naar Nieuw Zeeland en Sydney.
    Heb samen met jullie genoten.
    Nu lekker nagenieten in ons koude doch ook mooie landje.

Groet, namens de andere Jasjes, Carla

• 18 December 2016 - 19:30

Paul Hufman:

Bedankt voor jullie prachtige verslagen !

Woolloomooloo is overigens een zeer bekende en beruchte studentendiscotheek in Utrecht.

groeten,

Paul

• 20 December 2016 - 12:01

Analies:

Wat een super mooie en avontuurlijke reis hebben jullie gemaakt. Mooie verhalen.!! en nu weer wennen aan de temperatuur in ons platte landje.

groeten Analies

enne... dat café in Utrecht, Woolloomooloo, ken ik nog wel uit een ver verleden. Daar kon een blind paard niets kapot maken!!

groeten Analies