eindelijk ellende - Reisverslag uit Omsk, Rusland van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu eindelijk ellende - Reisverslag uit Omsk, Rusland van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

eindelijk ellende

Door: Jaap & Magda

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

18 Juli 2008 | Rusland, Omsk

lieve mensen,

Gisteren was een dag waarop de ellende toesloeg.
Hij begon prachtig. Om 5 uur vertrokken we fris en monter uit Perm. Lege straten, stoplichten functioneerden nog niet, kortom we reden voortvarend weg. Zo Siberië in. Siberië is overigens een vriendelijk lanschap. Wij hadden beelden van onbergzaamheid en ruige landschappen. Niets is minder waar. Groene vlaktes met lage en hoge begroeiing. De eerste berkenbossen hebben we gesignaleerd. Echter veel berken zijn er slecht aan toe.
De natuur oogt vriendelijk maar blijkt riskant. Een van de equipes reed een soort parkeerplaats op en glibberde vervolgens door de modder verder. De auto was onbestuurbaar. Ze moesten eruit getrokken worden.
Onze ellende begon op 400 km voor Omsk. We hoorden een gekraak bij het schakelen en vervolgens bleef de versnellingspook steken in de vierde versnelling. Er was geen beweging in te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben die 400 km afgelegd in de 4e versneling! Het vraagt wat handigheid om weg te rijden bij een stoplicht of een benzinestation, rijden in een stad en een heuvel op is ook niet eenvoudig, maar het is gelukt!!! We hebben de auto voor het hotel kunnen parkeren, gelukkig. Momenteel wordt eraan gewerkt. Er was nog een versnellingsbak voor handen. Een van de deelnemers had een tweede bak meegenomen! Deze wordt passend gemaakt, de flens is te groot (ik heb bijgeleerd). Als dat niet lukt wordt er van 2 versnellingen 1 nieuwe gemaakt. Het probleem is gelukkig oplosbaar.
Met name het tweede plan kost tijd. Morgen hebben we een rustdag, dus die tijd is er wel. Desnoods blijven we 2 dagen in Omsk en halen op de rustdag de groep in.
Rijden in Rusland is overigens geen sinecure. Als er een kleine stagnatie is, maken de russen van 2 rijstroken er 4 of 5. Zoveel mogelijk auto's naast elkaar dus. Wij hebben een nieuwe term 'russisch inhalen'dus via de berm of de vluchtstrook. We zijn er al mee besmet.

lieve mensen, we houden jullie op de hoogte. Foto's hebben jullie nog te goed.

groetjes

Jaap en Magda

• 18 Juli 2008 - 06:07

Iris:

Jee, nou zijn jullie aan de beurt (bak) zeg. Met toch nog wat mazzel dat de goede spullen voor handen zijn. Dat is dan toch maar weer prettig. Succes!!! Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Zet 'm op, groetjes Iris

• 18 Juli 2008 - 07:06

Hijntje:

Ohh Nee.... pechvogels, hoe kan dat nou?
    goed dat jullie toch die 400km hebben kunnen afleggen.
    hopen dat sapie het snel weer doet!
    Liefs M&W

• 18 Juli 2008 - 11:24

Martin:

Jullie hebben Omsk in ieder geval gehaald:
    We rijden met de trojrka door 't eindeloze woud
    Het vriest een graad of dertig, het is winter en vrij koud
    De paardehoeven knersen in de pasgevallen sneeuw
    't Is avond in Siberie, en nergens is een leeuw

We reizen met de kinderen, al zijn ze nog wat jong
    Door 't eindeloze woud waarover ik zo-even zong
    Een lommerrijk en zeer onoverzichtelijk terrein
    Waarin men zich gelukkig prijst dat er geen leeuwen zijn

We zijn op weg naar Omsk, maar de weg daarheen is lang
    En daarom vullen wij de tijd met feestelijk gezang
    Intussen gaat zich iets bewegen in de achtergrond:
    Iets donkers en iets talrijks, en het lijkt me ongezond

Ze zijn nog vrij ver achter ons, ik zie ze echter wel
    Het is een hele massa en ze lopen nogal snel
    En door ons achterna te lopen halen zij ons in
    Wat onvoordelig uit kan pakken voor een jong gezin

De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been
    Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
    Ze hebben grote tanden, dat is duidelijk te zien
    Het zijn waarschijnlijk wolven, en kwaadaardig bovendien

Al is de toestand zorgelijk, ik raak niet in paniek
    Ik houd de moed erin door middel van de volksmuziek
    We kennen onze bundel en we zingen heel wat af
    Terwijl de wolven nader komen in gestrekte draf

Het is van hier naar Omsk nog een kleine honderd werst
    't Is prettig dat de paarden net vanmiddag zijn ververst
    Wel jammer dat de wolven ons toch hebben ingehaald
    Men ziet de flinke eetlust die hun uit de ogen straalt

We doen heel onbekommerd en we zingen continu
    Toch moet er iets gebeuren onder moeders paraplu
    En zonder op te vallen overleg ik met mijn vrouw
    "Wie moet er aan geloven," vraag ik, "toe, bedenk eens gauw"

"Moet Igor het maar wezen?", "Nee, want Igor speelt viool"
    "Wat vind je van Natasja?", "Maar die leert zo goed op school!"
    "En Sonja dan?", "Nee, Sonja niet, zij heeft een mooie alt"
    Zodat de keus tenslotte op de kleine Pjotr valt

Dus onder het gezang pak ik het ventje handig beet
    Daar vliegt hij uit de trojka met een griezelige kreet
    De wolven hebben alle aandacht voor die lekkernij
    Nog vierentachtig werst en o, wat zijn wij heden blij

We mogen Pjotr wel waarderen om zijn eetbaarheid
    Want daardoor raken wij die troep voorlopig even kwijt
    Zo jagen wij maar voort als in een gruwelijke droom
    Ajo ajo ajo al in die hoge klapperboom

Daar klinkt weer dat gehuil, en onze hoop is weer verscheurd
    De wolven zijn terug en nu is Sonja aan de beurt
    Daar gaat het arme kind, zij was zo vrolijk en zo braaf
    Nog achtenzestig werst en in Den Haag daar woont een graaf

Ik zit nog na te peinzen en mijn vrouw stort menig traan
    En kijk daar komen achter ons de wolven al weer aan
    Dus Igor, 't is wel spijtig maar jij wordt geen virtuoos
    Nog tweeenvijftig werst en daar was laatst een meisje loos

Nu Igor is verwijderd hebben wij weer even rust
    Maar nee, daar zijn de wolven weer, op nog een part belust
    De doodskreet van Natasja snijdt ons pijnlijk door de ziel
    Nog zesendertig werst en in blauwgeruite kiel

Mijn vrouw en ik zijn over, dus we zingen een duet
    En als 't even mee wil zitten halen we het net
    Helaas, ik moet haar afstaan aan de hongerige troep
    Nu nog maar twintig werst en Hoeperdepoep zat op de stoep

Ik zing nu weer wat lustiger want Omsk komt in zicht
    Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
    Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech
    Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg"

• 18 Juli 2008 - 13:53

Guido:

zo zo! wegrijden in de 4e versnelling! Puik werk. Succes en geef ze van jetje! :)

• 18 Juli 2008 - 18:10

Gert Ketelaar:

Pech hoort erbij; Jaap je kunt het! (repareren..)
    Geniet toch. Wat zijn jullie al ver weg...

Veel succes en geluk.
    Gr. Gert en Marijke Ketelaar.

• 18 Juli 2008 - 19:56

Harry BWM:

Als je je rijgedrag maar niet in Nederland gaat toepassen. Succes met de versnellingsbak en verdere tocht!

• 19 Juli 2008 - 18:15

Carla:

Wat een belevenissen hebben jullie al meegemaakt. Geweldig! Nou ja ook wel ellende, maar daar krijg je de grote verhalen van. Nog heel veel plezier en succes van alle "Jasjes".

• 22 Juli 2008 - 20:11

Frans:

Tevreden met de nieuwe versnellingsbak? Jullie zijn je tijd vooruit. Hoger dan 50 km/uur: rijden in z`n vier. Het NIEUWE RIJDEN. Heel recent overheidsspotje hier op TV. Heel interessant om jullie reisberichten te vernemen. Het ergste lijkt mij nog om overdag scheepskaak te eten en `s avonds doodop te laat (of helemaal niet) binnen te komen voor het diner. Hoe jullie en de motor het 400 km volbracht hebben met alleen de vierde versnelling. Als jullie stil stonden , dat zal ook wel wat van de koppeling gevergd hebben. Die was van solide kwaliteit kennelijk. Als jullie nog door een modder- en slijkgebied gaan, de auto niet afspuiten voor ie in Klarenbeek is he. Veel sterkte en veel leut nog in de dagen onderweg naar Beijing. Hartelijke groet van Frans.

• 22 Juli 2008 - 21:39

Dirty Harry Braamt:

Hoi Jaap en Magda,
    Helaas is er nu een kleine tegenslag. Maar Jaap, jou kennende, zal dit technische probleem wel opgelost worden. Ik zie dat je geen 4 kolomshefbrug hebt meegenomen. Had je misschien wel moeten doen(geintje). Heel veel succes. Ik blijf jullie volgen.

• 01 Augustus 2008 - 22:51

Frans:

Hallo Magda en Jaap, Gisteren zag ik al,en niet veel meer,de rode plaatsbepaling van waar jullie waren. Op 1/10 milimeter afstand van de Beijing kust. Even dacht ik nog : dat "pijltje" kan er wel mooi staan, maar.. zijn Ping Pong en Pang er ook ? Nu vandaag jullie bericht, wat het (of de) laatste procent zekerheid verschafte. Jullie zijn over. Gefeliciteerd ! Echt een hele prestatie. Jaap jij krijgt een 8 . Een punt aftrek voor onvoldoende voorbereiding. (de versnellingsbak niet grondig genoeg onderzocht op duurzaamheid) En een punt aftrek voor afkijken bij Magda. (hoe zij de gaten vermijdde) Magda jij krijgt ook een 8 . Een punt aftrek voor een verkeerd rammeltje te horen. En een punt aftrek voor een romantische stop te willen maken, uitgerekend op een moment dat jullie al ruim achter reden op het tijdschema. Ik schrijf nu om jullie te feliciteren en omdat ik denk, dat de vandaag of morgen wel uit de lucht zal gaan. Fijne autoloze verdere vakantie. Frans

• 01 Augustus 2008 - 22:59

Frans:

De TWEEDE Frans reactie hoort bij Vips in China van 1/8/08 en niet hier.