Vierde reisverslag NC500 - Reisverslag uit Dornoch, Verenigd Koninkrijk van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Vierde reisverslag NC500 - Reisverslag uit Dornoch, Verenigd Koninkrijk van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Vierde reisverslag NC500

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

03 September 2019 | Verenigd Koninkrijk, Dornoch

Vierde reisverslag NC500

Vrijdag het kasteel van Mey bezocht. Dit werd bewoond en ingericht door the Queen Mother. Maar nu ook verblijft Charles er vaak. Kortom bewoond. We kregen een leuke rondleiding door deskundige gids. Ook de ommuurde tuinen bekeken ; prachtig. Door naar het meest Noordoostelijke puntje van Schotland: John O groats. Later lazen wij dat deze naam afkwam van Jan de Groot, die vanuit hier het toerisme naar de Orkney eilanden opzette. De camping was overvol want er kwamen 20 campers van de NKC aanzetten. De volgende dag regen, de hele dag. Wij gingen met de ferry van 10.30u naar de Orkney’s. Mooie golven. Daar een highlandtour in luxe touringcar met praatgrage chauffeur Andrew. Eerst naar Kirkwall de hoofdstad. Imposante kathedraal bezocht en snelle lunch. Heel oud, 5000jaar, dorpje bezocht. Goed bewaard gebleven onder zandduin. Toen kleine Stonehenge maar veel minder mooi. Tot slot the Italian chapel gebouwd dooritaliaanse krijgsgevangenen uit w.o.2. In beide oorlogen waren hier erg veel soldaten en materieel. Vooral om de Duitse U- boot’s te bestrijden. Churchill liet hier overal dammen, barrières, aanleggen om de eilanden te beschermen. Toen met meer dan 250 toeristen in propvolle boot weer terug naar vaste land. We legden contact met leuk stel, Heidi en Kees Hordijk. Zondag eindelijk droog. We kwamen snel bij Viking festival. Even rondgekeken maar toch weer verder. Gestopt in Wick. Beetje vervallen plaatsje. Toch grote pub gevonden waar voetbal werd gevolgd. Fish and chips was goed. Door naar het Zuiden. We stopten nog bij kustplaatsje waar de mensen vroeger aan zee leefden heel primitief. In Brega mooie camping gevonden. Maandag naar het grootste bewoonbare kasteel van Schotland: Dunrobin. Het heeft 189 kamers; wij hebben er erg veel gezien. Mooie Franse tuinen ook, waar we een valkenier bezig zagen met een havik en valk. Mooie demonstratie. Er was ook een apart museum bij waar echt gigantisch veel opgezette dierenkoppen hingen; honderden van bizon tot olifant. Ook erg veel spullen die de Engelsen allemaal vergaarden uit hun koloniën. Regenvaste hoed gekocht die zit prima. In Empo camping gezocht maar die zag er niet uit. Bij Dorloch vlak bij plaatsje veel mooiere camping gevonden op gras. Leuk oud dorpje even in, even wat drinken in the Courtyard en toen kwamen wij Heidi en Kees weer tegen. Erg gezellig gekletst totdat het stofzuigen begon en we eruit moesten. In de camper maakte Magda heerlijke Spaghetti. Dinsdag 3 september. Onze trouwdag nu 9 jaar geleden. We maakten een mooie strandwandeling en gingen het dorp weer in voor mooie eetlocatie vanavond. Luigi was volgeboekt. We bekeken de kathedraal en authentiek museum en we werden gebeld dat we toch bij restaurant Luigi terecht kunnen. Even lunchen en terug naar de camping. Nu verslag schrijven en straks versturen. Veel campings nog geen WiFi. Overigens is de koffie nu hier prima, dat is wat anders dan dat slootwater van 10 jaar geleden!!

• 03 September 2019 - 21:49

Jellard:

Hi,

Goede tip : Waterbestendige hoed. Ons weer lijkt ook niet al te best te worden.

Groet. Jellard

En nog gefeliciteerd met jullie trouwdag.

• 15 September 2019 - 20:39

Majohrie:

Van harte, lieve mensen. We wensen jullie nog vele mooie jaren en nog meer van deze leuke reizen. We genieten weer volop mee via jullie verslagen. Tot gauw.
    Hans en Majohrie

Tags: Getrouwd