Lekker lopen in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Lekker lopen in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Lekker lopen in Lima

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

05 Januari 2012 | Peru, Lima

Op twee januari vertrokken voor zessen want wij hadden een lange tocht voor de boeg en de dagen worden steeds korter; de evenaar is in zicht!! We begonnen op 2885m en zouden deze dag 4 cols rijden van elk zo’n 4500m. Het bleken uitsluitend slingerwegen te zijn; heel erg vermoeiend; heel steil. Bij klimmen steeds i n de tweede versnelling. Maar Daisy had er zin in en pufte naar boven. Hans en Majohrie vielen steeds stil; geen benzine kwam er naar de carburateur. Twee dagen eerde al een nieuwe gemonteerd, maar dat hielp dus niet. Toen de briljante oplossing: we zetten er een elektrische pomp op, die gebruikt werd voor hevelen, maar nu als hoofdpomp ging werken; en dat lukte! Wat is het geval: slechte benzine; hoge temperatuur; lage verzadigde dampdruk veroorzaakt gasvorming en dat kan een membraampomp niet aan. We waren niet de enige; overal langs de weg waren Volvo’s gestrand met dezelfde problemen. Laatste uur dus in het donker gereden naar Nasca. Over smal zandpad naar Majoro Hotel en dat bleek alweer een oud klooster verbouwd tot resort. Werkelijk schitterend. Het had iets weg van Pertiwi op Bali. Heerlijk gegeten en kunnen uitslapen. Buiten ontbeten onder een bloeiende boom vol kolibrie’s. Ook stond er een Fanchi Panniboom in bloem, geweldig!! Op weg en door het gebied gereden waar de beroemde Nascalijnen lopen. Vanuit uitkijkpunt er een paar gezien. Eigenlijk moet je eroverheen vliegen; maar daar hadden we geen tijd voor helaas. We bezochten ook het Maria Reiche museum; zij heeft er voor gezorgd dat deze lijnen goed bewaard bleven (ze is 95 jaar geworden daar). Langs de kust door naar Lima; de eerste zeemist. Verder erg veel zand weer. Vlak bij Lima werden wij opgewacht door een hoop politie die ons door Lima zou escorteren; even wachten tot de groep meer dan 30 was en daar gingen we. Heel alert blijven en bovenop je voorganger want iedereen wil ertussen. Maar het ging fantastisch en even later in Double Tree Pardo Hilton hotel. Douchen en naar de receptie. Speach van ambassadeur en stichting Hope werd in het zonnetje gezet.
Woensdag 4 jan na ontbijt de bus in voor tour door Lima. Erg leuk, mooie stad, veel koloniale invloeden nog te zien. Heel erg veel politie overal; niet agressief! Een paar keer uitgestapt en kerk en klooster uitgebreid bezocht. Om 13.00h weer terug; lunchen en toen met Magda, Jaap en Hans naar museo del Oro, het goudmuseum. Aan de andere kant van Lima in prima taxi. Hier een verdieping vol zalen met oude wapens; geweren dolken, zwaarden, unuformen en zo. In de kelder het goud. Er waren spullen van meer dan 1000jaar v C. Ook erg veel ander precolumbiaanse voorwerepen. Veel was herkenbaar; de vader van Jaap had destijds een mooie collectie. Toen was de energie op; naar het hotel terug; een powernapje, en straks even eten in de stad. Morgen een erg lange dag; meer dan 800km rijden. We gaan ook collega van Magda bezoeken; kijken of dat wil lukken.
Dus dit was het weer; tot de volgende keer!!
Magda en Jaap

• 05 Januari 2012 - 06:38

Hufmannen.:

Een tabletje Diamox in de tank af en toe ?

• 08 Januari 2012 - 12:00

Embert:

Jaap, van harte met deze heuglijke dag.
    Als het goed is ben je daar nu ook jarig.
    Eventjes 12 uur jonger, tot je terug komt.
    Ik weet niet waar je nu uithangt maar je het lijkt daar altijd feest.
    Embert en Els

• 08 Januari 2012 - 16:48

Renée,peter, Omi:

hallo Jaap, van harte gefeliciteerd!
    nog een weekje en jullie zuidamerika avontuur zit er al weer op!
    dat zal wel even wennen zijn!
    voor jullie beiden alle goeds voor net nieuwe jaar
    liefs uit den bosch van renée, peter en omi

• 08 Januari 2012 - 20:49

Marcel En Carla:

Wat weer een prachtige foto's! Jullie reis is toch heel anders dan Le Dakar, die nu ook door Zuid-Amerika gaat. Hoewel....ook bivak, reparaties onderweg....afzien en succes! dus ook wel weer hetzelfde.

Jaap heel hartelijk gefeliciteerd!

De Jasjes

• 09 Januari 2012 - 15:36

TonCar Rob En Anton:

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en tevens van harte met je verjaardag
    Wij gaan woensdag naar lima toe om de finisch van de dakar te bekijken
    wij zijn daar enkele dagen en gaan woensdag 17 januari weer naar huis.
    jullie nog een fijne tijd daar nog groetjes.