Het nieuwe jaar is begonnen!! - Reisverslag uit Yucay, Peru van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar is begonnen!! - Reisverslag uit Yucay, Peru van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar is begonnen!!

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

01 Januari 2012 | Peru, Yucay

Zo….Het is nu voor iedereen 2012. Wij wensen al onze familie, vrienden en collega’s een heel goed jaar toe!! Heel veel dank voor de vele reacties die ons bereikten. Wij zaten toen jullie oud en nieuw vierden in de trein op weg naar ons hotel en om 18.00h barstte het gejuich los en feliciteerden wij elkaar; heel leuk.
Maar goed we pakken de draad op in Puno op 30 december. Wij gingen eerst op excursie met redelijk kleine bootjes naar de rieteilanden in het Titicacameer. Daar wonen zo’n 2000 mensen op floating islands. Destijds waren zij gevlucht voor de Spanjaarden; nu is toerisme hun inkomen. Wel erg bijzonder hoe we werden verwelkomd in klederdracht en uitleg kregen hoe alles in zijn werk ging. We konden zelfs een eindje varen op een rieten boot. Erg leuk. Om half twaalf vertrek naar Yucay. Dat viel niet mee; de afstand bleek 100km meer dan in het routeboek. In een grote plaats werden we tegengehouden door politie; die wilden ons per se escorteren. Maar eerst wachten tot de groep groot genoeg was. Toen na 20 minuten op weg en Ja hoor dat ging echt vlot; alle kruisingen waren afgezet voor ons, net zo als destijds door China rijden. In elk klein dorpje was het opletten; twee grote hobbels moest je nemen. Daar zijn onze verkeersdrempels kleine bultjes bij vergeleken. Dan nog erg veel honden op de weg; die zijn net zo heilig als de koeien in India. We redden het niet en het laatste half uur reden we in het pikkedonker. Veel auto’s en tuctuc’s hebben geen verlichting. Maar om 7.00h waren we er en we belandden weer in een soort paradijs. Een super haciënda met riante kamers. Wij hebben zelfs twee houten balkons. Heel erg mooi gelegen. Vroeg naar bed.
Op oudejaarsdag gingen we dan eindelijk naar de Machu Picchu. Een hele onderneming; eerst een dik half uur in de bus; dan 1,5 h in de trein, en dan nog ruim half uur in busje helemaal omhoog. Daar zijn meer toeristen op hetzelfde idee gekomen, gek he? Maar goed wij hadden een erg goede inspirerende gids die erg veel details goed wist te brengen. Maar deze Incastad is erg indrukwekkend. Heel erg mooi gemaakt en veel groter dan ik dacht!
De belangrijkste reden was dat het hier werd gebouwd in vooral vaqn astronomische aard. Want zo hoog is niet erg practisch. Zij haalden ook veel goederen van ver af; fruit, coca, hematiet. Dat laatste gebruikten ze om graniet te splijten. De Inca’s hadden ook een techniek om huizen eerst op een onderegrond van ronde stenen met gravel ertussen te plaatsen. Als er dan een aardbeving was dan rolde het huis gewoon in tegenfase en bleef staan. De Japanners hebben dit rond 1930 overgenomen en bouwen nog steeds zo. We hadden schitterend weer, wat dat betreft hebben we constant mazzel!!! Om 5 uur weer terug; beetje souvenirs voor het thuisfront natuurlijk. Het diner was om 22.30 en was in de open lucht. Wel beetje fris. Erg lekker. Iets voor twaalf uur groot orkest, soort Willem Breuker, met verklede dansers. Die trokken iedereen mee naar buiten voor rondedans. Om 12 uur precies gigantische donderslagen, champagne en zoenn en op schouders slaan. Erg hartverwarmend. Helaas was Internet geheel ontregeld dus nu zo maar.
Het is nu 1 januari; Magda is naar Cusco met Fred en Lieset; ik bleef op het resort en deed relaxed iets aan Daisy en de website.
Nu de foto’s nog.
Nogmaals: Een heel goed 2012!!! Speciaal voor het nieuwe leven van Marijn en Wietse!!!
Jaap en Magda
P.S. Renée, dank voor je bericht maar er is hier geen keuze. In heel Bolivia konden we geen druppel tanken en hier in Peru hebben ze alleen octaan 84. Maar Daisy rijdt weer redelijk goed; we gaan door. Nu meer dan 11.000km gereden.

• 01 Januari 2012 - 21:36

Els En Embert:

Wij wensen jullie, Jaap en Magda, ook een geweldig 2012 en spannende reis door de Andes.
    Wel een feest der herkenning voor ons de Machu Picchu en de foto's van rond het Titicacameer, waar wij dik 30 jaar geleden met een rugzakje in tegenovergestelde richting trokken. Ons vervoer was in de open bak van een vrachtwagen, samen met de bolhoedvrouwen, die onze rugzakken wel zacht vonden zitten. Weinig verkeersbulten dus, maar wel veel kuilen. Ik hoop dat je nog wel de kans krijgt om Cucso en ook de verdedigingswerken boven de stad te zien Jaap. Want ja een octaantje meer helpt wel op hoogte! Veel plezier nog en we zien uit naar verdere berichten.

• 02 Januari 2012 - 00:00

Erik Moser:

Een heel goed en veilig 2012 toegewenst. Mooi verslag weer Jaap en prachtige foto's!, ik geniet ervan. Fijn te lezen dat Daisy toch goed gaat, af en toe een hikje maar het is dan ook wel een zware rit. Goede reis verder !

Groeten, Erik

• 02 Januari 2012 - 08:44

Marijn:

Hola Papsie en Magda,
    Happy new year!
    Wat bijzonder om dat daar mee te maken.
    En wat een prachtige foto's weer.
    Wij zijn weer bijgekomen van een erg gezellig
    oud en nieuw in Woudrichem en zijn nu alleen allebei ziek thuis... :-(
    Jullie aan het laatste deel van de tocht zo'n beetje.
    Geniet er nog van.
    Veel liefs van ons drietjes Xx

• 02 Januari 2012 - 08:52

Annet:

Een heel goed en gezellig en gezond 2012! Ik geniet met volle teugen van jullie verslagen en foto's.
    Goede reis verder!

• 02 Januari 2012 - 09:44

Henry En Marja:

allereerst ook voor jullie een prachtig 2012! Met veel goede gezondheid en mooie ervaringen. Die hebben jullie nu al volop!! Spannend, de geboorte van jouw eerst kleinkind, Jaap.
    Wij volgen jullie belevenissen nauwgezet, kijken elke dag de filmpjes van team 83 en lezen zoveel mogelijk reisverslagen. Schitterend de Machu Picchu en de vrolijke kleding van de mensen. Hoe anders dan hier. En wat een natuur!! Daar wordt je stil van. Jullie zijn al heel ver gekomen en gaan de resterende kilometers vast goed afleggen. Veel plezier verder en wij blijven lezen en kijken via de foto's met jullie mee. De hartelijke groeten uit nat en grijs Nieuwegein.

• 07 Januari 2012 - 19:42

Anneke:

Jullie ook een gelukkig en gezond 2012. En Jaap, van harte met je verjaardag.
    Tot nu toe geen energie gehad te reageren.
    Zo te lezen uit jullie verslagen zien jullie fantastische dingen en hebben jullie het goed naar de zin. Nog veel plezier de komende dagen.
    Groetjes, mede namens Hans,
    Anneke