Tweede blokje van vijf volbracht!! - Reisverslag uit , van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Tweede blokje van vijf volbracht!! - Reisverslag uit , van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Tweede blokje van vijf volbracht!!

Door: Jaap en Magda

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

24 December 2011 | ,

Hola Amigo’s
Wij zijn aangekomen in Santiago. Het waren vijf pittige rijdagen met heel veel indrukken. We hebben het allemaal gehaald. Er gaat veel kapot, maar Volvo’s zijn erg taai. Vooral Arnold in witte Katterug heeft veel pech. Zo stond hij twee dagen geleden aan de kant met steentje door de radiateur, water eruit, motor gaan koken; koppakking kapot en startmotor die er mee ophield. Ons technisch team, zes man sterk gaat dan aan de slag. Arnold werd 60km naar hotel gesleept en daar werd ‘s morgens alles gerepareerd.
De natuur verandert steeds, wij hebben de leegheid, weidse vlaktes, rechte wegen en schoonheid van de pampa’s verlaten. In Chili is de natuur erg groen, we reden door een paar nationale parken met mooie meren. Heel veel diepgele brem en paarse lupines langs de weg. Overal de Andes om je heen met witte bergtoppen. Erg mooi. Veel houten huizen, doet aan Zwitserland denken. We gingen naar de Moreno gletsjer, waar je heel dicht bij kan komen. 70 meter hoog. Je hoorde het gekraak. Wij hebben nog een nacht op een sportveld overnacht, zeg maar zand, in ons tentje. ’s-Avonds grootse barbque met 20 schapen aan het spit en vuur ernaast. Ook heerlijk malse kip. De contrasten zijn groot. Zo ben je aan het hobbelen en stofhappen, daarna weer onder de douche in goed hotel. Woensdag kort stukje naar de grens, we hadden net gelunched bij San Martin des Andes en toen bleek er een blokkade te zijn 20 km voor de grens. Boze Argentijnen die vlak voor Kerst massaal waren ontslagen. Dus heel veel discussie, wachten overleggen. Wij zagen het niet meet zitten en gingen terug, maar Hans belde 10 minuten later dat ze erdoor waren, onze Johan van Sapa Pana had ons erdoorheen ‘gepraat’ (petjes uitdelen). Dus Fred en Lieset en wij snel omdraaien en als een speer naar de blokkade, daar werden de autobanden even weggehaald en we konden erdoor. Toen naar de grens en daar deden ze behoorlijk kinderachtig. Alle bagage moest door de scanner; nog even een touringcar tussendoor. Uiteindelijk pas om 21.15h verder. Nog 15km gravelweg en nog 200 km naar Tecumo in het pikkedonker. Pas om 01.00h in hotel; geen eten maar wijntje en slapen. De afgelopen drie dagen hadden we last van enorme rukwinden en relatief lage temperaturen. Met deze zijwind was het inspannend sturen. Dan de tocht naar Santiago over de snelweg, PanAmerican highway nr 5. Dat ging echt wel snel, maar ook hier gebeuren rare dingen. Zo stopte er op de rijbaan, geen vluchtstrook, een auto, man stapt uit en gaat van uitzicht genieten. Echt bizar. 40 km voor Santiago werden we opgewacht door de Chileense Volvoclub die daar met alle 42 Volvo’s aanwezig was en ons hartelijk onthaalden mat hapje en drankje. Hierna vlot door naar Santiago, mooi chique hotel, Crowe PLaza. Simpele maaltijd en uitgeput het heerlijke bed in. Volgene keer meer over Santiago. Nu naar automuseum voor receptie en dan twee lange rijdagen; 870 en 780km!! Dus even geen tijd om te schrijven.
Dus lieve vrienden en familie: Hele fijne Kerstdagen toegewenst door Magda en Jaap!!

• 24 December 2011 - 01:07

Guido:

Ha Papsie en Magda!! leuk te lezen, klinkt wel als een druk programma! maar erg leuk.
    Voor jullie in ieder geval ook een hele fijne en leuke kerst. Ik ga naar Heerde en tweede kerstdag naar Tiel, dus ook gezellig.
    Liefs!

• 24 December 2011 - 06:51

Annet:

Wat een leuk verslag, ook die foto's zeggen veel!
    Ik wens jullie ook een fijne Kerst en een goede voortzetting van de tocht. Bedenk dat ik hier in Santiago gemaakt ben! (M&M zijn aan de grote oversteek begonnen).
    Liefs A

• 24 December 2011 - 07:59

Riet En Huib Vrg:

Magda en Jaap, wat een prachtige reis! Wij wensen jullie ook hele fijne Kerstdagen!
    Riet en Huib

• 24 December 2011 - 09:17

Marijn:

Wat een avonturen!!
    Hoop dat jullie ook een beetje van kerst kunnen genieten, zet de cd maar heel hard op.
    En geniet van alles.

Wij gaan zo naar het zuiden en maandag dus met de hele fam in Tiel, leuk!
    Hele fijne kerst en rij voorzichtig!
    Wiets, Hijn & Kerst Coco :-)

• 24 December 2011 - 11:48

Cootje:

Ha Jaap & Magda,
    mooi al die verhalen! & de foto's! (vooral die van de bbq)
    Jullie ook een fijne kerst, net als bij ons geen witte.
    Hartelijke groet, Coot

• 24 December 2011 - 12:43

Eva:

Wat een prachtige foto's! Veel geluk!

• 24 December 2011 - 20:12

Erik Moser:

Magda en Jaap,
    Wat een mooi verslag weer met fraaie foto's voor de thuisblijvers. Fijn te lezen dat het goed gaat.

Fijne kerstdagen toegewenst en tot het volgende verslag

Groeten
    Erik

• 24 December 2011 - 21:17

Jorge Cifuentes:

Congratulations for such a wonderful journey. Jorge, from Santiago, Chile.

• 26 December 2011 - 09:04

Marcel En Carla:

Wat weer een belevenissen! En prachtige foto's! Volgens ons is het ook wel afzien. Je krijgt er natuurlijk veel voor terug. Ga zo door....dus geen pech! Fijne Kerst en goed uiteinde van 2011.

• 27 December 2011 - 16:56

Hufmannen.:

Indrukwekkend allemaal !
    Hoe gaat jullie techniek ?
    Groeten vanachteruit een limburgs bureau !

• 31 December 2011 - 09:25

Peter, Dinie V. Eijk:

Fantastische foto's en wat een geweldige reis ! Wel heel wat dagelijkse kilometertjes maar ja, daar staan zo te zien prachtige landschappen tegenover. We genieten met jullie mee ! Fijne jaarwisseling en alvast een reparatievrij 2012 toegewenst.