Kerst in de Atacama woestijn - Reisverslag uit San Pedro, Chili van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu Kerst in de Atacama woestijn - Reisverslag uit San Pedro, Chili van Jaap en Magda de Wijs Snijders - WaarBenJij.nu

Kerst in de Atacama woestijn

Door: Jaap en Magda

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Magda

26 December 2011 | Chili, San Pedro

Ja, jullie ook een goede Kerst gewenst; lekker gesmuld?? Was het gezellig? Dank voor de vele reacties! Ook onze kerstboodschap gezien op www.team83.nl? vast wel.
Wij hebben na Santiago twee pittige rijdagen achter de rug en zitten nu in een resort San Pedro op 2400m hoogte. Maar goed eerst nog even over Santiago. Dat is wederom een indrukwekkende wereldstad. We zaten in een chique hotel in het centrum. We gingen met Hans en Majohrie het oude centrum in; zagen het paleis, standbeeld van Allende, Plaza del Maja, het oude station en de vismarkten. Heel toevallig ontdekten we de straat waar de ouders van Jaap in 1948 gewoond hebben. “Pasaja Matte”stond er. Toch een bijzondere ervaring. Hier hebben ze gewoond, geleefd. Zijn er getrouwd en vertrokken on 1949 met de “Nieuw Amsterdam” richting Holland, maakte een tussenstop in New York waar Annet geboren is. Leuk om zo de roots te ervaren.
De stad is gezellig druk, er gebeurt van alles op straat. Ook bedelen. Maar het voelde niet onveilig.
Vanuit het centrum liepen we naar de berg, die midden in de stad ligt. We vonden en heel leuk eettentje voor de lunch en gingen daarna met een ouderwetse, uit 1824, Funiculaire omhoog. Daarboven schitterend uitzicht over deze grote stad. Inclusief buitenwijken zo’n 7 miljoen inwoners: 40% van de bevolking. Toevallig zagen we een grote brand in de verte. Terug naar hotel; even opknappen en toen in bussen naar het automobielmuseum. Daar was ook de Chileense Volvoclub weer en veel hotemetoten. We werden onthaald en toegesproken en mochten toen het grote museum in. Erg veel auto’s uit de jaren 50 en 60. Leuk opgesteld. Veel modellen die niet in Europa voorkomen. Lekkere hapjes en drankjes, kortom echt genieten!
Om zeven uur weggereden. Steeds maar snelweg. Goed benzine in de gaten houden want je kunt niet overal tanken. Wij zijn erg blij met de 60 liter die we steeds op voorraad hebben. Al twee keer hier van 50 liter verbruikt. De benzine is goed hier, nog steeds 0ctaan 95.In tentje aan zee lekker verse vis gegeten. 900 km gereden. We kwamen aan in Caldera een havenplaats. We hadden ieder en eigen wit appartement. We aten in twee ploegen onder zeildoek. Dit was ons Kerstmaal en we spraken onze kerstboodschap in. Lekker geslapen en weer om 7 uur wegrijden. Nog even langs de kust; in Antofagasta wat proberen te eten. Dat viel niet mee. Met Kerst is alles dicht. In deze havenstad ging de vader van Jaap, destijds in 1934, aan land na meegevaren te hebben met een duitse vrachtboot.
Het landschap werd steeds mooier, meer woestijn, maar ook meer activiteit in de vorm van mijnbouw. Vooral koper, we zagen treinen en vrachtwagens met enorme hoeveelheden roodkoper langskomen. Deze dag gingen we ook de hoogte in, over een pas van 3400 meter naar San Pedro wat op 2450m ligt. Hier zitten we nu in een mooi resort met goede kamers. Er is zelfs een zwembad. Jaap 5 uur aan de auto gewerkt; het contactslot was doorgebrand en moest met schakelaar en relais omzeild worden. Toch weer andere bouten losgetrild. Kleppen stellen, luchtfilter en zo. Daarna met Fred en Lieset naar zoutvlakte zo’n 60km verder, niet om op te rijden maar wel zout en mooie Flamingo’s Proefrit ging goed. Nu maar afwachten of sterrenkijken doorgaat. Het is nu hartstikke bewolkt!! Volgende keer verder; geen foto’s dat gaat hier niet,

Magda en Jaap

• 27 December 2011 - 17:05

Henry En Marja:

Hoi Jaap en Magda, zag er leuk uit jullie kerstgroet!
    We kijken elke dag een paar keer uit naar de verdere belevenissen en zijn telkens weer blij als er een vervolg is.
    Komende dagen de hoogte in. Spannend weer. We zijn benieuwd of jullie dat gaan redden zonder O2 en, niet minder belangrijk, of dat ook geldt voor Daisy............gaat alles wel goed met haar? Wat een geweldige ervaringen hebben jullie!! Bijzonder dat jullie het huis van de ouders van Jaap hebben gevonden. Succes met het vervolg van jullie reis en we lezen graag weer!! groetjes van ons